Waarom heb ik zo weinig energie?

Het is weer zomer en dat is te merken, ook op facebook. Foto's van uitstapjes, reizen, BBQ's en festivals sieren mijn tijdlijn.
Nu weet ik wel dat we ons op facebook graag op een bepaalde manier presenteren(sociaal, actief en hip doen het altijd beter dan alleen, nietsdoend en teruggetrokken) maar toch stel ik me dan soms in gedachten voor hoe mijn tijdlijn er zou uitzien, als ik mijn activiteiten volledig naar waarheid zou posten.
De ene dag werk ik en dan heb ik geen energie meer over om te koken. De andere dag werk ik niet en dan kan ik even naar buiten gaan. Nog een derde dag ga ik naar een bijeenkomst met veel mensen en de dag daarop is het recuperatie-tijd.
En sinds maandag heb ik vakantie (nu ja euh, behalve dit artikel nog schrijven dus ;-) en ook deze vakantie staat voor mij in het teken van rust.

Ik merk aan den lijve dat ik duidelijk minder energie heb dan de meerderheid van de mensheid.
Maar hoe komt dat eigenlijk?
Naast lichamelijke redenen, zijn er verschillende redenen mogelijk waarom iemand minder energie kan hebben.

1. Als hooggevoelige ben je gevoeliger voor prikkels en heb je vaak meer tijd nodig om hiervan te herstellen.

'Kiezen' is hierin een sleutelwoord.
Durf je te kiezen voor datgene wat je deugd doet, of voel je je verplicht om bepaalde activiteiten te doen?


Elaine Aron, die het begrip hooggevoeligheid als eerste bij het grote publiek bekend maakte en nog steeds volop onderzoek doet naar hooggevoeligheid, geeft als stelregel aan dat elke hooggevoelige minstens 1 dag per week zou moeten niksen. Neen, niet je huishouden doen. Neen, niet je hobby's. Maar niksen, rondhangen, bekomen, herstellen. En ja, ze beseft ook dat dat moeilijk haalbaar is met kleine kindjes. En toch is één dag niks per week voor veel hooggevoelige mensen eigenlijk een minimum om te herstellen van alle prikkels van een werkweek: lawaai, aanwezigheid van mensen, druk, deadlines, stemmen die 's avonds nog door je hoofd gaan, ...

Misschien denken we te snel 'ik kan me geen dag zonder prikkels veroorloven' en is het eigenlijk 'ik heb een dag zonder prikkels hoognodig'.

Uitnodiging:
- Word je ervan bewust welke activiteiten, mensen, omgevingen je deugd doen, en welke je juist energie kosten.
- Experimenteer met je agenda: hoeveel prikkelarme tijd heb jij nodig om je goed te voelen?
- Wat als je niét meer automatisch naar alle werk-, privé, of familie-'verplichtingen' moét gaan van jezelf, maar hierin bewust mag kiezen?

2. Ook het verschil tussen introverte en extraverte mensen is voor mij iets essentieels als het gaat om het bewaken van je energiepeil. Introvert of extravert heeft hier te maken met de vraag: hoe laad je je energie op?

Iemand die extravert is, laadt zijn energie weer op in het contact met mensen. Iemand die introvert is, heeft juist het alleen-zijn nodig, de aandacht naar binnen, om zijn/haar energie op te laden. Zo kan je zien dat voor iemand die introvert is een contact dat deugd doet, toch energie kan kosten, en er dus toch alleen-tijd nodig is achteraf.

In mijn praktijk merk ik dat het aspect introvert-extravert ook vaak een rol speelt in de context werk: een werkomgeving kan namelijk heel verschillend zijn wat betreft de balans tussen het alleen werken of samen werken, het regelmatig gestoord worden (steeds meer, door gsm en email) of een tijd ongestoord kunnen werken, je aandacht op anderen richten of je aandacht naar binnen richten. Denk maar aan het verschil tussen een balie-medewerker enerzijds en een computerprogrammeur anderzijds. De computerprogrammeur zal zeker ook overleg hebben met anderen, maar als het goed is zich gedurende andere uren ook kunnen (of mogen) concentreren op zijn/haar programmeerwerk. Of het verschil tussen een leidinggevende, die de hele dag door overlegt met haar/zijn bazen en medewerkers, rondloopt op de werkvloer, of iemand zoals ik die coacht en die weliswaar intensief contact heeft met mensen, maar dit vooral 1-op-1.
Het is van groot belang dat de job die je hebt, voor het grootste deel past bij jou als introvert/extravert, of dat je je job hieraan kan aanpassen, dat je je agenda genoeg in eigen handen hebt (of neemt) om je eigen energiepeil te bewaken, door ervoor te zorgen dat je continu op ongeveer het juiste prikkelniveau zit (niet teveel contact met mensen - niet te weinig contact met mensen).

Uitnodiging:
- Weet je van jezelf hoeveel tijd alleen en hoeveel tijd met anderen je nodig hebt om in balans te blijven?
- Hoe kan je je job hieraan aanpassen, indien nodig?

3. Er zijn ook patronen die ontzettend veel energie van ons vragen.

Stel je voor dat je een grote steen draagt. De steen is zwaar, maar het gewicht past bij jou. Je wordt sterker door jouw steen te dragen. Jouw steen past bij jou. Jouw steen bevat de zorg voor jezelf. Hij bevat ook jouw verantwoordelijkheden in de wereld. Je eventuele werk, je partner, eventueel de zorg voor je kinderen. Maar allemaal op een kloppende manier.

Want al te vaak dragen we een steen voor anderen. We proberen anderen te pleasen. We doen ons werk te perfect. We nemen verantwoordelijkheden over die eigenlijk van onze partner of ons kind zijn. We dragen schuld voor iets dat onze schuld niet is. Op elk van die momenten dragen we een stuk steen dat eigenlijk niet van ons is. Dat heeft verschillende gevolgen. We raken uitgeput van het dragen van die extra stenen. We kunnen onze eigen steen niet meer dragen. En diegene waarvan we de steen hebben overgenomen, wordt hier ook niet beter van (ook al denken we vaak van wel).

Uitnodiging:
- Op welke momenten draag jij iemand anders steen? Vanuit welke intentie doe je dit? En welke gevolgen heeft dit voor jezelf en voor die ander?
- Hoe zou het zijn om de innerlijke beweging te maken om je eigen steen weer volop te gaan dragen en te voelen hoe het is om alleen dat gewicht te voelen?

4. Kortom: op elk moment van de dag is ons lijf de resultante van alle ervaringen vanaf ons prille ontstaan tot nu.

Alles wat we ooit ervaren hebben, zit op een of andere manier in ons lijf en is een 'leerervaring' geworden voor ons lijf. Ons hoofd heeft al die leerervaringen vertaald naar overtuigingen, gedachten, maar ons lijf is wat écht reageert op de wereld, elke seconde opnieuw.
En die reacties van ons lijf beïnvloeden ons energiepeil.

Kan je je voorstellen dat een lijf dat geleerd heeft dat de wereld een onveilige, onvoorspelbare plek is, waar je constant op je hoede moet zijn, zich eigenlijk nooit kan ontspannen?
Maar ons lijf reageert ook op het hier-en-nu en geeft je dus ook waardevolle info over je omgeving, wat je nu doet, waar je nu bent. Vermoeidheid zou dus ook een boodschap kunnen bevatten over wat je doet, of een omgeving bij je past, enz.

Uitnodiging:
- Welke boodschappen geeft jouw lijf je over jouw ervaringen in het verleden?
- Welke boodschappen geeft jouw lijf je over het hier-en-nu?
- Hoe zou het zijn om een paar keer per dag contact te maken met een lichaamsdeel (de ene keer je voeten, de andere keer je handen, dan weer je gezicht enz.) en je bewust te worden hoe het daar nu is (warm, koud, tintelend, gespannen, pijnlijk, zacht, ...)?

Wil je dit thema verder onderzoeken? Je bent van harte welkom op één van de workshops of voor individuele begeleiding.

terug naar overzicht