Wat een bange kat me leerde over ondernemen

Vorige zondag zat ik in onze living op de grond.
Vlakbij, verstopt in een hoekje, zat een kat. Een bange kat.
Een kat die enkel en alleen uit dat hoekje zou komen op het moment dat zij zou beslissen dat het het juiste moment was. Als ze zich genoeg op haar gemak zou voelen.

En dus zat ik daar bij haar in de buurt op de grond.
Eerst wat verderaf. Dan een beetje dichterbij. Niet té dicht natuurlijk.
En ik hengelde wat met een speeltje.
Niet dat ik dacht dat ze al wou spelen. Maar om te laten zien ‘kijk, ik ben een mens die met katten wil spelen. Dus ooit als je zin hebt, kom dan maar. Dan zit ik hier. En ik blijf hier een tijdje zitten. En dan ga ik weer weg, en straks kom ik weer terug, en dan ga ik weer met je praten. En dat ga ik net zolang doen tot jij voelt dat het veilig genoeg is om uit dat hoekje te komen. Een avond. Of een dag. Of een week. Zo lang als nodig is.’

En opeens bedacht ik, dit lijkt wel erg op ondernemen eigenlijk.
Je hengelt naar de klant. (sorry dat ik het zo oneerbiedig zeg :-))

Maar je laat je klant ook echt weten dat je er bent.
Dat je er écht voor hem of haar bent. En dat je kan wachten. Tot je klant er klaar voor is. Tot je klant voelt dat hij of zij jou genoeg kan vertrouwen.

Op internet vond ik verhalen van katten die een maand lang niet uit hun schuilplaats kwamen.
Daar dacht ik wel aan toen ik daar zat, op de grond, in de living.
Maar ik besloot vertrouwen te hebben. In mezelf. Want ik weet dat ik goed ben in contact leggen met katten. In hen te laten voelen: ‘het is OK. Je mag wachten zolang je wil. Ik blijf hier wel.’
En ik besefte ook dat ik vertrouwen moest hebben in de kat zelf. In haar aanvoelen. In haar katten-instinct. In haar vermogen om goed voor zichzelf te zorgen. Om genoeg te eten, te drinken, en dus op tijd tevoorschijn te komen.

En dat deed me dan ook weer denken aan het ondernemen. Ook daar hebben we vertrouwen nodig. In onze eigen talenten en vermogens waarmee we onze klanten helpen. Dat is het eerste stuk: vertrouwen in onze expertise.

Maar we hebben ook ondernemersvaardigheden nodig, en vertrouwen in die vaardigheden. Vertrouwen dat met de juiste acties die klanten die echt bij ons passen wel voor ons zullen kiezen bijvoorbeeld.
Dat er genoeg zal zijn. Genoeg klanten, genoeg omzet. Ik bedoel daarom geen miljoenen, maar genoeg.
Dat soort vertrouwen is ook belangrijk. Anders ga je panikeren en domme dingen doen.

Ga je de kat uit dat hoekje proberen te krijgen omdat je denkt ‘als ze nu nog een uur langer niet meer drinkt, dan geraken haar nieren beschadigd en gaat het helemaal verkeerd’. En doordat je haar dan met geweld uit dat hoekje probeert te krijgen, gaat het helemaal mis want wordt ze nog veel banger natuurlijk.

De klanten die ik help zijn stuk voor stuk experten in hun vak. Op sommige momenten twijfelen ze daar misschien zelf nog wat aan, maar eigenlijk, diep van binnen, weten ze het wel. Dat ze goed zijn in wat ze doen. Dat ze een verschil maken voor hun klanten. Het werken met hun klanten is niet waar het aan ligt, daar hebben ze echt wel vertrouwen in.

Alleen, dat stuk ervoor, voor iemand klant wordt, daar ligt vaak nog twijfel. Hoe word ik zichtbaar? Hoe verkoop ik mezelf? Hoe vraag ik de investering die mijn dienst echt waard is (en wat is dan die prijs, hoe bepaal je de waarde van je dienst)?

Omdat ik klanten diepgaand hiermee wil helpen, bied ik hiervoor een jaarprogramma aan. Het programma start op 24 maart en er zijn nog plekjes vrij!

Alles over het programma, dat bij uitstek geschikt is voor slimme sensitieve dienstverlenende ondernemers, lees je hier.

Heb je interesse om mee te doen, of wil je onderzoeken of het programma bij jou past?
Je bent van harte welkom voor een vrijblijvende doorbraaksessie.



We onderzoeken dan samen welke hindernissen je nu belemmeren, welke stappen nodig zijn om je bedrijf tot volle bloei te brengen en of het programma bij je past.

warme groeten,
Ann

P.S. Oh ja, en de kat, daar gaat het zo mee op dit moment:


terug naar overzicht