Waarom het niet voldoen aan andermans verwachtingen een prima idee is

Diep (of net iets minder diep) in ons zit het verborgen. Dat iets in ons dat het zo belangrijk vindt om te voldoen aan de verwachtingen van anderen.
Aan de verwachtingen van onze ouders, onze partner, onze baas, onze collega’s, onze vrienden, vul maar in.

En als we niét aan die verwachtingen kunnen voldoen, dan voélen we dat ook.
Schuld. Schaamte. Een gevoel van tekort schieten. Een gevoel van ‘ik ga nog hàrder mijn best doen’.

Wél, ik heb goéd nieuws. Niet (kunnen) voldoen aan andermans verwachtingen heeft 5 héél positieve gevolgen.
Meer zelfs, na het lezen van dit artikel wil je misschien zelfs nooit meer aan andermans verwachtingen voldoen! :-)

Positief gevolg 1: Door niet te voldoen aan de verwachtingen van anderen leer je omgaan met het verdragen van teleurstelling.

Wat is hier belangrijk aan?

Het kunnen verdragen van de teleurstelling van anderen is een belangrijke vaardigheid.
Meer zelfs, het is een essentiële vaardigheid die je nodig hebt bij het gaan van je eigen weg.

Als je je eigen weg gaat in het leven en je maakt keuzes die bij jou passen, zijn er altijd momenten dat je anderen teleurstelt.
De vaardigheid om de teleurstelling van anderen te kunnen verdragen, is dus essentieel om het pad te kunnen volgen dat bij jou past en dat jou gelukkig maakt.

Positief gevolg 2: Je leert omgaan met mislukkingen.

Wat is hier belangrijk aan?

Er zijn twee grote manieren om te denken over mislukken.
De eerste manier is om te denken: "ik ben mislukt, dat betekent dat dit dus niet bij mij past, dat ik het NOOIT ga kunnen en dat ik het maar beter NOOIT meer ga proberen!" Je merkt dat dit overtuigingen zijn die je niet stimuleren tot proberen, leren en groeien.

De tweede manier om om te gaan met mislukken is om te denken: "dit is nog niet gelukt, dat betekent dat ik ofwel nog niet genoeg geoefend heb, ofwel dat ik misschien op een verkeerde manier geoefend heb!"
Stel dat je een voetballer bent, en je trapt een corner, en die gaat àltijd verder dan de tweede paal (op de duur raak je geweldig gefrustreerd en je trainer ook) dan zou je in het tweede geval dus denken, "ok, ik heb dus duidelijk nog niet genoeg geoefend op het nemen van hoekschoppen, aan het werk!" of je gaat denken "er klopt misschien iets niet aan de maniér waarop ik mijn hoekschoppen neem. En het is nu net WK, dat komt goed uit, ik ga de resterende matchen opnemen, en alle hoekschoppen extra bestuderen, volgens mij ontdek ik dan cruciale verschillen in hoe ik een hoekschop neem (nog niet succesvol) en hoe anderen een hoekschop nemen (wel succesvol)."

Elke keer als je niet voldoet aan iemands verwachtingen heb je de kans om die tweede manier van denken, die tweede mindset te oefenen.

Positief gevolg 3: Je leert leven naar je eigen innerlijke referentie in plaats van naar een externe referentie.

Wat is hier belangrijk aan?

Als je steeds probeert te voldoen aan de verwachtingen van anderen, dan leef je volgens een extern referentie-systeem.
Dit betekent dat de criteria om te weten of je iets goed of niet goed gedaan hebt, de criteria om te bepalen of een beslissing goed of niet goed is, buiten jou liggen, vb. bij andere mensen.

Mensen die extern gerefereerd zijn, zullen bv. tevreden zijn over hun werk als hun baas tevreden is over hun werk. Ze nemen bv. een beslissing over hun kleding op basis van de mening van anderen.
Ze weten pas hoe goed ze iets gedaan hebben nadat ze dat van anderen gehoord hebben.

Mensen die eerder intern gerefereerd zijn, hebben interne criteria om te beslissen wat ze vinden van de kwaliteit van hun werk, welke beslissing voor hun klopt, op welke manier ze iets willen doen enz.
Ze gebruiken ook input van buitenaf, maar de uiteindelijke check ligt vanbinnen.

Het niet voldoen aan de verwachtingen van anderen kan dus een enorme kans zijn om van een extern referentiesysteem te groeien naar een intern referentie systeem en te onderzoeken wat jouw eigen criteria zijn in een bepaalde situatie.

Positief gevolg 4: Je krijgt een kans om te ontdekken wat ‘goed genoeg’ is.

Wat is hier belangrijk aan?

Als we het moeilijk hebben met ‘niet voldoen aan de verwachtingen van anderen’, dan betekent dat vaak ook dat we hoge eisen aan onszélf stellen.
Niet voldoen aan de verwachtingen van anderen geeft ons de kans om te onderzoeken waar onze eigen hoge normen liggen, en wat in een bepaalde situatie ‘goed genoeg’ is.
Voor jezelf helderheid krijgen over wat ‘goed genoeg’ is in een bepaalde concrete situatie, is de eerste stap op weg van perfectionisme naar ontspannen bezig zijn met wat jij zinvol vindt.

Positief gevolg 5: Je ontdekt wie jou steunt ook als je niet voldoet aan haar/zijn verwachtingen.

Wat is hier belangrijk aan?

Mensen die zich vrij voelen om los van verwachtingen met je om te gaan, zijn heel fijn om mee om te gaan.
Je voelt dat er geen extra lading in het contact zit. Geen verborgen boodschappen in de communicatie, er is wat er is.

Wil je dit thema verder onderzoeken? Je bent van harte welkom op één van de workshops of voor individuele begeleiding.

terug naar overzicht