Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden.

Toen ik ja zei tegen het programma bij mijn businesscoach was ik aan het huilen.
Ik was het zo béu om hard te werken en veel te weinig te verdienen. En ik wou meer impact hebben, echt een verschil maken in de wereld.

Een jaar later was mijn situatie helemaal veranderd.
Ik bood nu zelf langere programma’s aan in plaats van losse sessies.
Ik vroeg veel hogere prijzen (lees: de prijzen die mijn dienst echt waard was!).
Mijn klanten zetten veel grotere stappen, ondergingen een echte transformatie.

Maar.

Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, en ik voelde me nog steeds even beroerd.
Ik maakte me nog stééds evenveel zorgen over geld.
Ik maakte me nog stééds evenveel zorgen over of ik wel genoeg kennis had om door te geven aan mijn klanten.

Ik begreep er niks van.
Hoe kon het, dat ik nu veel meer verdiende en me toch nog even onveilig voelde?
Hoe kon het, dat ik nu veel meer effect zag bij mijn klanten en me nog even onzeker voelde?

Toen viel mijn frank euro.

Valse hoop.

Ik bedoel niet dat ik niets geleerd had van mijn businesscoach.
Ik bedoel niet dat mijn investering niet de moeite waard was geweest.

Integendeel.

Maar ik ontdekte dat het instappen in het programma én de marketing daar omheen ook mijn oude pijn en oude tekorten wakker gemaakt had.
Valse hoop is een overlevingstrategie. Een overlevingsstrategie die we allemaal hebben.
Een strategie die we ontwikkelen als we als kind een tekort ervaren en onbewust de conclusie trekken: “Ja, ik kom iets tekort, maar als ik …. doe, krijg ik misschien wél wat ik nodig heb.” En ja, die tekorten hebben we allemaal gevoeld.

Valse hoop leidt ertoe dat we ons gaan aanpassen, gaan pleasen, over onze grenzen gaan, extra ons best gaan doen.
Alles vanuit de onbewuste hoop: als ik dat doe, dán ga ik krijgen wat ik nodig heb.

Alleen, dat werkt dus niet.
Als ik me als kind onveilig heb gevoeld, dan kan ik dat niét oplossen door in het hier en nu meer geld te verzamelen.
Als ik me als kind onzeker heb gevoeld, dan kan ik dat niet verhelpen door in het hier en nu waardering te krijgen.
Als ik me als kind niet gezien heb gevoeld, dan gaat dat oud tekort niet weg als ik in het hier en nu wél gezien word.

We komen in een vicieuze cirkel waarbij steeds maar weer onze hoop gevoed wordt én die hoop steeds weer instort.
Want we kunnen niet terug naar het verleden om dit tekort op te vullen.

Marketing speelt voortdurend in op onze valse hoop.
Als je Coca-Cola drinkt, heb je vrienden. Ben je populair. Is het gezellig.
Dát is waarom Coca-Cola zo’n grote omzet heeft. Niet omwille van het drankje op zich, maar omdat we op een onbewust niveau aangesproken worden op oude onvervulde behoeften.

Niet alleen Coca-Cola doet dat natuurlijk.
Als ik die shampoo gebruik, dán ga ik aantrekkelijk zijn.
Als ik die opleiding volg, dán zal ik een perfecte coach zijn.
Als ik afval, dán ga ik me gelukkig voelen.
Als ik meer geld heb, dán is alles in orde.

Valse hoop in marketing werkt su-per-goed. Het is één van de best werkende mechanismen.

Maar. Er is ook een grote maar.

Na verloop van tijd stort de valse hoop in. Ontdekken we dat dit gedrag, dit product, dit programma ons toch niet die zekerheid, populariteit, aandacht, liefde geeft die we eigenlijk hoopten te vinden.

En dan voelen we wanhoop. Voelen we ons teleurgesteld. In het programma, de coach, het product, het boek, het dieet, maar ook in onszelf.

En gaan we op zoek naar iets nieuws. Een nieuw drankje, een nieuw product, of een nieuwe coach.
Als je je niet bewust bent van het destructieve mechanisme waarin je vastzit (en echt, we hebben dit allemaal!) dan zit je gevangen als een hamster in een tredmolen.

Als jij je als ondernemer niet bewust bent van dit mechanisme, neem je ook je klanten mee in de valse hoop.
Als je sterke beloftes maakt, maar de struggles verzwijgt.
Als je laat zien wat er goed gaat in je bedrijf, maar je worstelingen verbergt.
Als daardoor je klanten zich onbewust niet veilig voelen om te tonen dat er ook dingen helemaal niét goed gaan.

Maar hoe doe je dan marketing, hoe help je potentiële klanten om ja te zeggen tegen jouw aanbod, zonder dat je hen (en jezelf!) vastrijdt in dit mechanisme?
Hoe kan je sterke beloften doen zonder die valse hoop extra te triggeren?

1. Word je bewust van je eigen pijnpunten.
Wanneer wordt jij getriggerd? Vanuit welke oude onvervulde behoeften onderneem jij? Welke boodschappen geef jij, zonder het te beseffen, door aan je klanten?

2. Wees bloedeerlijk in je marketing.
Bied je symbolische drankje aan zoals het echt is.
Coca-Cola is een smerig drankje als het niet gekoeld is, maar kan echt deugd doen als het 30° is en het blikje recht uit de frigo komt.

Ook handig als koelelement tijdens een hittegolf.

Ik kan als ondernemerscoach totaal niét beloven dat je nooit meer downs gaat kennen.
Ik kan totaal niét beloven dat je onmiddellijk keiveel gaat verdienen.
Ik kan totaal niét beloven dat je vanaf nu altijd exact gaat weten welke richting je uit moet.

Wat ik wél beloof is dat ik je help en ondersteun bij de struggles. Dat ik je belangrijke ondernemersvaardigheden leer. Om zichtbaar te worden. Om een aanbod uit te werken dat het belangrijkste probleem van je klanten oplost. Om steeds meer los te komen van je perfectionisme, uitstelgedrag en zelftwijfel.
Niet dat er geen worstelingen meer zullen zijn. Niet dat er geen tranen meer gaan zijn.
Maar dat je leert hoe je je hier steeds minder door laat tegenhouden om dát verschil te maken in de wereld dat jij alleen kan maken.

3. Laat jezelf écht zien.
Als iemand die ook kwetsbaar is.
Als iemand die ook worstelt. Die daarom niet eens zélf altijd kan wat je de ander leert.
Dit helpt zowel jou als je klant om uit de valse hoop valkuil te blijven.

Door de valse hoop illusie te doorprikken help je je klant op de meest duurzame manier.

En je zal ook voor veel mensen niét aantrekkelijk zijn en dat is helemaal OK. Je trekt de klanten aan die niet bang zijn van echte transformatie. Die bereid zijn hun leerproces echt aan te gaan.
Playing big, the real world.


terug naar overzicht