29 november 2018
Jouw groei gaat de groei van je bedrijf vooraf.
Met andere (meer confronterende) woorden: als er iets niet werkt in je bedrijf, dan ligt dat aan jou. :-P
En wat wat we allemáál moeten leren is neen zeggen.
Leiderschap, zoals ook Tony Blair het zegt, gaat niet om ja zeggen, gaat niet om mensen pleasen (néén, zeker ook niet je klanten) maar om neen kunnen zeggen.
Maar euh, waar moet je dan zoal neen tegen zeggen om de groei van je bedrijf mogelijk te maken?
Vandaag mijn top 10!
1. Zeg neen tegen klanten die niet bij je passen.
Omdat je geen klik voelt, omdat ze niet de klant zijn waar jij het meest blij van wordt (en waar je dus het meest toegevoegde waarde voor hebt), omdat hun probleem (nog) niet dringend genoeg is.
2. Zeg neen tegen alle vragen die je klanten stellen buiten de coachingsessies en trainingsdagen.
Je kan uren per week spenderen aan het beantwoorden van alle extra vragen van je klanten. En in het begin, als je nog niet veel klanten hebt, héb je die tijd misschien ook.
Maar als je tijd schaars wordt, kan je bedrijf niet verder groeien. Grens dit dus nu reeds af. Voorzie kansen voor je klanten om alle vragen te stellen die ze hebben (denk aan Q&A sessies, Facebookgroepen enz.) en geef duidelijk aan dat individuele coaching per mail niet in je aanbod zit. (tenzij je dit natuurlijk er wél bijrekent in VIP-trajecten en hier dan ook een andere investering voor vraagt)
3. Zeg neen op vragen die niet binnen je focus vallen.
Als ik een vraag krijg naar loopbaanbegeleiding, dan zeg ik neen. Het is niet wat ik het liefste doe, het is niet waar mijn expertise ligt en het soupeert de tijd op die ik nodig heb om mijn bedrijf te doen groeien in de richting die ik wel uitwil.
4. Zeg neen tegen mensen die gratis coachingtijd van je willen, beter gekend als ‘koffietjes drinken’.
Kijk, je mag van mij zoveel koffietjes gaan drinken als je wil met eender wie, maar níét als dit verkapte coachingsessies zijn die voor je andere klanten betalend zijn.
5. Zeg neen tegen samenwerkingen die niet bij je missie en je ideale klant passen.
Ja ik weet het, het is een ego-boost als je gevraagd wordt om aan een project of event mee te werken. Maar kijk eerst goed of je hiermee ook je ideale klant bereikt en of dit project bij jouw (omzet)doelen past.
6. Zeg neen tegen het aanbieden van losse sessies.
Niet alleen zijn losse sessies een drama voor je omzet, maar je hélpt je klant hier ook niet optimaal mee. Serieuze problemen vragen meer tijd om op te lossen en vragen om consistente implementatie en dus langere begeleiding. Dat geldt als het gaat om ondernemerscoaching, maar ook als jij klanten helpt af te vallen, een fitter lijf te krijgen, assertiever te zijn of betere opvoedvaardigheden aan te leren.
7. Zeg neen tegen al het detailgeneuzel.
Neen, het is niet belangrijk of er een chique header op je nieuwsbrief staat, als je hem maar verstuurt.
Neen, het is niet belangrijk om te reageren op elk neuzeltje kritiek op je Facebookpagina.
Neen, het is niet belangrijk dat de foto bij de Facebookpost echt superscherp is en helemaal bij de tekst past.
Concentreer je op wat echt belangrijk is om je bedrijf te doen groeien.
8. Zeg neen tegen mensen die je naar beneden halen.
Mensen die niet in je geloven, die niet in je bedrijf geloven, die misschien gewoon niet in zichzelf geloven of die niet weten wat ondernemen is en je daardoor niet kunnen steunen.
9. Zeg neen tegen te lage prijzen.
Vraag de prijs die de waarde van je dienst weerspiegelt, al doe je dat met ministapjes tegelijk. Je doet jezelf er een plezier mee, én je klant, want die gaat door zijn grotere investering een veel groter commitment aan.
10. Zeg neen tegen je interne bullshit, al die twijfel-en-kritiek-en-zoujedit nuweldoen-en-watzullenzedaarwelnietvandenken-stemmetjes in je hoofd.
Ooit zijn ze ontstaan om je te beschermen, maar nu werken ze enkel nog destructief.
Ja, ik weet dat het niet gewoon een knop omzetten is. En het is ook besluiten dat je je eigen interne bullshit beu bent en klaar bent voor een ander verhaal.
Met welke neen ga jij deze week aan de slag?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x