15 juni 2017
Eén van de allereerste dingen waarmee we aan de slag gaan als ik klanten help bij het uitbouwen van hun bedrijf, is het kiezen van een doelgroep én een urgent belangrijk probleem waar deze doelgroep mee worstelt.
“Maar Ann, maar ik wil niet kiezen!”
“Ik wil me niet beperken tot 1 ding!”
“Ik wil alles blijven doen wat ik nu doe!”
Het ‘moeten’ kiezen van een specifieke doelgroep en probleem wordt niet altijd op applaus onthaald.
Toch is de focus op een welbepaalde doelgroep en probleem (het kiezen van een niche dus) één van de succesfactoren voor een goedlopend bedrijf.
Daarom deel ik vandaag graag met jou de 5 grootste misverstanden over het kiezen van een niche.
Misverstand 1: Als ik een niche kies, mag ik niet meer doen wat ik het allerliefste doe.
Fout!
Het kiezen van een niche gaat niét om het kiezen van de doelgroep die het meeste geld te besteden heeft of het probleem dat het meest hip & trendy is op dit moment.
Het begrip niche komt uit de ecologie (en zo komt mijn studie land- en bosbeheer toch nog een keer van pas ;-) ) en betekent: de plek waar een bepaald organisme het best floreert.
Bij het ondernemen gaat het dus over het ontdekken van dié plek in de markt waar jij als ondernemer het best floreert.
Met andere woorden: het gaat over je richten op die mensen (teams, organisaties) waar jij het állerliefste mee werkt.
Waar jij het meest energie van krijgt.
Waar jij superblij van wordt en (hou je vast) waar jij daardoor ook het meeste toegevoegde waarde levert.
Win-win.
Misverstand 2: Als ik een niche kies, moet ik neen zeggen tegen klanten die niet tot mijn doelgroep behoren.
Fout!
Je mag nog steeds iedereen bij alles helpen als je een niche gekozen hebt, maar je gaat je in je marketing niét tot iedereen richten.
Als je je richt tot slimme sensitieve ondernemers (zoals ik), en er komt een potentiële klant die werknemer is en die zegt “Ann, die dag over faalangst, die zou ik eigenlijk graag ook eens doen”, dan mag ik absoluut ja zeggen!
Als ik daar zin in heb tenminste.
Misverstand 3: Kiezen voor een niche, dat wordt voor mij direct te saai, ik heb afwisseling nodig.
Fout!
Je mag nog steeds alle tools, technieken, vaardigheden die je geleerd hebt inzetten om jouw doelgroep te helpen.
Je mag nog steeds nieuwe opleidingen gaan volgen en alles wat je daar geleerd hebt aanbieden.
Je mag nog steeds elke workshop die je geeft een andere inhoud geven.
Alleen ga je al die expertise nu inzetten om 1 bepaalde doelgroep met 1 bepaald probleem te helpen.
Misverstand 4: Ik ga minder klanten hebben als ik me enkel maar op 1 doelgroep en 1 probleem mag richten.
Fout!
Je wordt met je unieke aanpak voor dit probleem dé expert op jouw vakgebied en wordt daardoor juist veel aantrekkelijker voor je klanten.
Bijkomend voordeel: je trekt dié klanten aan die echt WORSTELEN met hun probleem en dus een specialist nodig hebben.
Daardoor kan je dus je voorliefde voor ingewikkelde problemen en uitdagingen nog veel méér uitleven. (vergelijk een huisarts met een specialist: die laatste krijgt niet de standaardgevallen maar enkele de moeilijkere problemen in zijn/haar praktijk)
Misverstand 5: Het wordt veel moeilijker om mijn potentiële klanten te bereiken want ze zijn met veel minder.
Fout!
Als je je lievelingsklant met zijn/haar lievelingsprobleem kiest, dan ga je merken dat die lievelingsklant op een of andere manier héél erg op jou lijkt.
Daardoor wordt het supermakkelijk om in gesprekken, lezingen, artikels enz. een verbinding te maken met die klant.
Je hoeft enkel te schrijven en te praten vanuit jezelf.
Bonus-misverstand: Sorry Ann, ik snap je argumenten, maar ik heb nood aan afwisseling, ik wil me niet vastleggen voor de rest van mijn leven (en trouwens de maatschappij is zo hard in verandering, de problemen van vandaag bestaan morgen misschien niet eens meer).
Fout!
Natuurlijk mag je bedrijf mee-evolueren en meegroeien met de tijd én met jezelf.
Tien jaar geleden kende ik zelf nog niets van ondernemen en ik zou je voor gek verklaard hebben als je me gezegd had dat ik ooit ondernemers zou helpen. En nu is dat wat het allerbeste bij me past.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x