De top 10 onaangename waarheden voor ondernemers

9 juli 2021

The truth will set you free,
but first it will piss you off.
 ~ Gloria Steinem ~


Ik ben echt zot op onaangename waarheden. Ik ben verslaafd aan het gevoel van opluchting dat ze me geven. Een gevoel dat bestaat uit een mix van een beetje ‘auw’, een snufje ‘aha dat dacht ik al altijd, en nu wordt het bevestigd’ en dan veel ruimte in mijn hoofd.

Mark Manson is één van mijn favoriete onaangename waarheden leveranciers, maar vandaag maak ik mijn eigen versie, speciaal voor de zelfstandige coaches, trainers, therapeuten en consultants!

1. Niemand zit op je te wachten

Echt NIEMAND.
Als je nooit zichtbaar wordt, zal niemand daar een traan om laten.
 Als je deze week (of deze maand, of dit jaar) geen nieuwsbrief stuurt, zal niemand je mailen ‘hé, waar blijft je artikel?’

Als je nooit gaat netwerken, zal niemand je daar missen.

En toch heb jij een unieke bijdrage te leveren aan de wereld. Alleen: jij moet de eerste stap zetten. En dan pas zullen mensen daarop aanhaken.

2. Niemand is geïnteresseerd in jou

Niet helemaal dezelfde als nummer 1, ik bedoel hiermee: mensen die jou volgen, doen dat niét om jou. Ze doen dat omdat ze een dringend belangrijk probleem hebben waar jij bij kan helpen. 

Het gaat dus, bijvoorbeeld op je site, niét om jou. Neen, ook niet op je ‘over mij’ pagina. Maak daar dus geen CV van. 

Het gaat er wél over dat wij op je over mij pagina kunnen merken dat jij weet waarover je praat en vooral dat je affiniteit hebt met het probleem waar jij bij helpt. Daardoor krijgen we vertrouwen in jou. 

3. Je methode maakt niet uit

Ik verklaar me nader: je methode, of je tools (of dat nu NLP, reiki, massage of mindfulness is) is niet wat wij van je willen. Wij willen de oplossing voor ons probleem! Zo snel mogelijk en zo makkelijk mogelijk. 

En ja natuurlijk weet jij wat daarvoor nodig is, en zijn jouw methodes en tools daarvoor noodzakelijk. Maar probeer die ons niet te verkopen. 

Want euh, om even NLP (waarin ik zelf opgeleid ben als trainer én waarover ik nog steeds heel enthousiast ben) als voorbeeld te nemen: de ene helft van de Vlaamse bevolking weet niet wat NLP is en de andere helft denkt dat het een sekte is. Geen goed verkoopsargument dus! 

Laat ons zien wat de resultaten van je klanten zijn, dàt is wat we nodig hebben. 

4. Het duurt altijd langer dan je denkt

Het duurt langer dan je denkt om een boek te schrijven (oh neen ik spreek totaal niet uit ervaring :-P ).

Het duurt langer dan je denkt om courgetten te kweken (zeker als het weer dan ook nog eens niet meezit).

En het duurt ook veel langer dan je denkt eer er een gestage stroom van klanten op gang komt.

Laat je daardoor niet ontmoedigen en: zorg er wel voor dat je hulp hebt, zodat je wel weet dat je de juiste dingen doet.

(grappig voorbeeld waaruit blijkt hoe ver ik daarin ga: toen we probeerden zwanger te worden, ging ik vanaf dag EEN aan de gang met temperaturen en (onsmakelijk detail) slijm en grafieken want IK WOU WEL ZEKER WETEN DAT WE DE JUISTE TIMING hadden). Doe hetzelfde met je bedrijf: zorg er voor dat je zeker weet dat je de juiste dingen doet op het juiste moment, dan ligt het daar alvast niet aan. 

5. Het vraagt altijd meer dan je denkt

Het duurt langer dan je denkt, dat zei ik al, en het vraagt ook meer dan je nu denkt. Meer demonen temmen, meer tranen, meer bloed en zweet en het bijna opgeven.
 Maar als je dat leerproces volledig omarmt, is er alleen maar winst.

Ik gaf vandaag een workshop en verschillende deelnemers zeiden: ‘ik ben eigenlijk bang om al mijn tijd en energie in mijn bedrijf te stoppen, want wat als het dan niet lukt?’

We kunnen van één ding zeker zijn: als je niét al je tijd en energie in je bedrijf stopt, dan zal het zéker mislukken.
En van een ander ding kunnen we ook zeker zijn: het leerproces zal ALTIJD de moeite waard zijn, de persoon die je wordt door te ondernemen, die neem je mee voor de rest van je leven.

6. Het is een eenzame weg 

Je moet het niet alleen doen, maar je moet het wel zelf doen. En je zal eigenwijs moeten zijn. Je eigen weg gaan, pionieren ook vaak. En dat is eenzaam. Veel mensen zullen je niet begrijpen.

Zoek mensen om je heen die ook zo’n weg gaan, die weten wat dat is en wat dat van je vraagt. Je bent dan soms nog alleen, maar misschien zie je ’s avonds als je daar alleen in die denkbeeldige woestijn zit, wel de lichtjes van de andere kampvuren, ook al is het niet vlakbij. 

7. Je zal kritiek krijgen 

Mensen gaan wat van je vinden. Dat je gebakken lucht verkoopt misschien. Dat je veel te duur bent. Dat wat je doet oplichterij is.

 En daar heb je mee te leren dealen. Niet in de zin dat je alles moet weerleggen, of dat je je moet leren verdedigen. Ik ben eerder voor het gladde vel waar zoveel vanaf glijdt. Een glad vel met net genoeg weerhaakjes waar de écht belangrijke dingen aan blijven haken.

8. Het gaat niet om weten maar om doen 

Ik ben gespecialiseerd in leven in theorie. Ik ken veel van koken, van wielrennen, van eender welk onderwerp waar ik me op dat moment in aan het verdiepen ben. Maar allemaal in theorie hé. Je ziet me amper op een fiets en als ik het afgelopen jaar één pak spaghetti gekookt heb, zal het veel zijn.

Maar ondernemen, dat werkt niet in theorie. Theorie en reflecteren brengt je een stapje vooruit, en dan moet je gaan doen, om te ervaren wat echt werkt, wat echt klopt, hoe het echt zit.
 Jammer maar helaas voor de koukleumen onder ons, maar je moet echt dat zwembad in om te leren zwemmen.

9. Vele van je potentiële klanten zullen jouw onaangename waarheden nooit geloven

Ook jij zal aan jouw potentiële klanten onaangename waarheden moeten vertellen. Dat op gewicht blijven moeilijker is dan afvallen misschien, als je een afvalcoach bent. Dat je niet terug kan naar het leven van voor de burn-out, als je burn-out coach bent.

Er zullen mensen zijn die dan ook voelen ‘pff, dit klopt. Het doet pijn om te horen, maar het is gewoon wààr.’ En daardoor bouwen ze vertrouwen op in jou.

 Maar er zullen ook mensen zijn die liever blijven geloven in de quick fixes. En da’s helemaal ok. Zolang jij je tijd en energie maar in de juiste klanten stopt.

10. Je zal ‘er’ nooit geraken

Er komt nooit een dag dat het allemaal vanzelf gaat. Er komt nooit een week waarop je nooit meer bang bent. Er komt nooit een maand zonder panikerende gremlins.

Maar het wordt makkelijker.

Omdat jij sterker wordt. Als je het leerproces volledig omarmt.

Nu is het aan jou: welke onaangename waarheid is voor jou het meest confronterend? Ik lees het graag! 

Ann 

Tags:

Blog

Meer blogs & vlogs

12 manieren waarop ik me klein houd (en jij jezelf misschien ook?) De 6 rode vlaggen: waarom ik niet de juiste coach ben voor jou Een nieuw seizoen van The (un)Masked Coach Mijn kerstvakantie: gourmet, youtubefilmkes en een levensveranderend inzicht [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID Welcome to your zone of genius! Trauma voor dummies in 10 vragen What does life want from me? Help, ik zit in de overgang! Over mijn supersmalle comfortzone tussen té competent en incompetent Vijf dingen die ik had willen weten toen ik startte als ondernemer Welkom in mijn beschutte werkplaats! [Het alfabet van Ann] De V van VERLEIDEN en VERTROUWEN Succes en de Renault Megane, een drama in drie bedrijven Een half wiel voor is genoeg [Het alfabet van Ann] De U van UNIEK I am not your guru [Het alfabet van Ann] De T van TIPS, TRICKS en TOBLERONE Mijn 5 beste anti-tips bij acute faalangst Ik heb geen goesting Wachten op je kind in de Pain Quotidien [Het alfabet van Ann] De S van STOM Ondernemen met een beperking De ene dag is de andere niet [Het alfabet van Ann] De R van RADICAAL PERSOONLIJK Stilte! Hier wordt getypt Van onderduiken naar vertrouwen, of: de fasen in mijn bedrijf De schoonheid van het imposter syndroom Ik ben geen held Ik wil organisch groeien (of: ben jij enkel een ondernemer in gedachten?) [Het alfabet van Ann] De Q van QUEESTE De bevrijding van wie ik echt ben (oftewel: de autisme-update) Omzet delen of niet, that's the question Ik wil foto’s van vakantiehuisjes met vuile ramen en stof op de vloer 10 tekenen dat je te bescheiden bent Wat kots opruimen in de nacht je leert over commitment Dit vraagt je potentiële klant zich af Waarom ik ALLERGISCH ben aan tips Wat als ik al die moeite doe en het leidt tot niks? [Het alfabet van Ann] De P van PARADOX De migraineaanval te veel [Het alfabet van Ann] De O van ONDERNEMEN Mijn trainingen zijn saai [Het alfabet van Ann] De N van NEEN Erger jij je ook zo aan mensen die gebakken lucht verkopen? [Epic Fail TV] De 5 redenen waarom ik nooit een goede ondernemer zou worden Radicaal eerlijke marketing, was da? [Epic Fail TV] Mijn 3 grootste pitch blunders De 5 grootste misverstanden over verkopen [Kom uit je kot] Dat is te opdringerig! Senseo of Nespresso? [Het alfabet van Ann] De M van MISSIE Vrijheid of dictatuur? [Het alfabet van Ann] De K én L van KORTE EN LANGE TERMIJN Ik raad je af te investeren in een ondernemerscoach en dit is waarom Ik ben niet goed in vakantie [Het alfabet van Ann] De J van JOUW WAARHEID [Kom uit je kot] Weg met je Gremlins! [Het alfabet van Ann] De I van INTIEM Ik druk op send en dan duik ik onder Welke van deze 5 verkoopblunders heb jij deze week gemaakt? [Het alfabet van Ann] De H van HULP Veel geld geïnvesteerd, veel geld verdiend, maar ik voelde me nog steeds even beroerd. Dit was de reden Een klant zei me “Ik erger me dood aan jouw filmpjes!” maar wat ze toen besloot [Het alfabet van Ann] De G van GELD [Het alfabet van Ann] De F van FOCUS Help: ik doe alles wat ik kan en ik heb nog altijd geen klanten! [Het alfabet van Ann] De E van EMPATHIE Waar hou jij je nog in in je bedrijf? [Het alfabet van Ann] De D van DOEN Te koop: bloeiende praktijk [Het alfabet van Ann] De C van CONSISTENT Wat is belangrijk genoeg voor jou om je barrières te overwinnen? [Het alfabet van Ann] De B van BONDIG Heb jij al JA gezegd? [Het alfabet van Ann] De A van AUW! Falen is geen optie én het is een must Zoals Clouseau al zei: het zit vanbinnen Allé, weer zo’n coach die alleen maar gebakken lucht verkoopt Welke van deze marketingfouten maakte jij al deze week? Ik wist dat ik het niet mocht lezen maar ik kon er niet aan weerstaan To plan or not to plan, that's the question NU gaan de klanten echt komen! Is je ego het echte probleem in je bedrijf? Het maakt niet uit hoe je jezelf noemt Het obstakel is de weg Wat zich nu toont in je ondernemerschap, was er altijd al Leven en ondernemen in tijden van corona Waarom het beter is voor je bedrijf als je kostwinnaar bent Marketing uitbesteden, ja of neen? Jij bent de gans, zorg voor jezelf! I know what I want and I want it NOW Wat je omzet zegt over jou Action cures fear 2 redenen waarom ondernemen een kwestie van geluk is en 25 voor het tegendeel Je MAG niet perfect zijn Waar maak jij het jezelf te gemakkelijk in je bedrijf? Je omzet weerspiegelt hoeveel stress je aankan Waarom ik geen korting geef Leeswaarschuwing: dit artikel bevat zweverige passages! Waarom moeiteloos verkopen niet bestaat Waarom je onterecht besluit dat de markt verzadigd is [S.O.S. Ann] Wees eens eerlijk, kan iederéén leren ondernemen? Waarom het géén goed idee is om een extra coachopleiding te gaan volgen 12 jaar ondernemen, dit heb ik ervan geleerd! Ja, ik heb zelf ook nog altijd een coach! Ben jij ook een Galilei? Succes bij het ondernemen: is het een kwestie van geluk? Ik beken: ik ben verliefd op mijn klant Het maakt niet uit wat ze over jou denken [Kom uit je kot] Muurklimmen en ondernemen, een gouden combi? Joepie, ik heb een concurrent! Dit is het enige verschil tussen jouw marketing en mijn marketing Hoe overleef je als introverte ondernemer in de ondernemersjungle? Ben jij bang voor de Grote Boze Neen? Geen probleem? Geen bedrijf! Wat afvallen me leerde over ondernemen (en omgekeerd) Dit zijn je 3 grootste tijd- en energievreters [Kom uit je kot] Verkopen, de ultieme vorm van uit je kot komen? Moet je als ondernemer per se hard werken? [Kom uit je kot] Zit er genoeg vis in je vijver? Here's to strong women Wat als opeens niks meer goed gaat in je bedrijf? Welk soort shampoo ben jij? [Kom uit je kot] Ben jij bang van het zwarte gaatje? Daarom werkt jouw nieuwsbrief niet [Kom uit je kot] Netflixen mag, maar doe eerst dit Wat antwoord ik als mijn klant zegt “Neen, het is te duur”? De 5 meest gemaakte facebookmarketing fouten [Kom uit je kot] Mijn zoektocht naar de perfecte titel Neen, goede voornemens werken niet, maar probeer dit eens [S.O.S. Ann] Hoe krijg ik klanten door lezingen of presentaties? Door deze 3 beslissingen verdubbelde ik dit jaar mijn omzet [S.O.S. Ann] Hoe hou ik vol als ik nog geen resultaat zie? 10 dingen waar je als ondernemer neen móét tegen zeggen als je succesvol wil worden [S.O.S. Ann] Wat met al mijn nieuwe ideeën? Hoop is geen strategie 3 redenen waarom je onterecht ontmoedigd geraakt in je bedrijf De 5 grootste misverstanden over het bepalen van je prijzen Lieve psychologen en therapeuten, deze is speciaal voor jullie! [Artikel] Mijn 5 grootste ondernemersangsten en hoe jij jouw angsten overwint [S.O.S. Ann] Hoe je klanten krijgt met je facebookposts [Artikel] Oproep aan alle personal trainers: I NEED YOU! [Artikel] Je gevoel van eigenwaarde bepaalt je omzet [S.O.S. Ann] Met deze 3 acties moet je starten [Artikel] Als ik supergoed ben in mijn vak, komen de klanten vanzelf [S.O.S. Ann] Waarom je teveel koffietjes drinkt [Artikel] Hoe je zélf de groei van je bedrijf het meest in de weg zit [Artikel] Hoe vind je een goede ondernemerscoach in het bos van ondernemerscoaches? [S.O.S. Ann] Hoe zorg ik voor een continue stroom klanten? [S.O.S. Ann] Hoe houd ik mijn marketingacties vol? [Het alfabet van Ann] De W van WEG MET VALSE BESCHEIDENHEID [Artikel] Wacht jij tot je tandpijn hebt? (en hoe zit dat bij je klanten?) [S.O.S. Ann] Wat is mijn USP of unieke toegevoegde waarde? [Artikel] “Als ik niet snel een tastbaar resultaat zie, dan geef ik op.” Hoe zit dat bij jou? [S.O.S. Ann] “Ann, gaat er bij jou ook nog wel eens iets fout?” [Artikel] Is het wel het goede moment om te investeren in een ondernemerscoach? [Artikel] 5 strategieën om deze week je nieuwsbrief wél de deur uit te krijgen [S.O.S. Ann] Help, mijn workshop geraakt niet vol! [Artikel] Wat mensen écht bedoelen als ze zeggen ‘je aanbod is te duur’ [S.O.S. Ann] Help, waarover kan ik bloggen? [Artikel] In welke van deze 3 marketing-sprookjes geloof jij nog? [S.O.S. Ann] Help, iedereen zegt neen tegen mijn aanbod! [Artikel] Ben jij een excuus-truus? [Artikel] Waarom het me totaal niet interesseert welke prijs je concurrenten vragen [Epic Fail TV] Werkt een nieuwsbrief nog? [Artikel] Durf jij deze ondernemers-demonen te trotseren? [Epic Fail TV] Help, ik vind geen goede naam voor mijn workshop! [Artikel] Het leed dat concurrentie heet [Epic Fail TV] Over zin én onzin van omzetdoelen [Artikel] Hoe weet ik of ik niet tevéél kennis gratis weggeef? [Artikel] Waarom het je eigen schuld is als je bij je ondernemerscoach niets leert [Epic Fail TV] Waarin ik een pijl breek en mijn leven voorgoed verandert [Artikel] Wat is JOUW top-excuus waardoor je niet het beste uit jezelf en je bedrijf haalt? Dit is het mijne [Epic Fail TV] Mijn grootste zelfoverschatting als startend ondernemer [Artikel] De 5 beste anti-tips voor slimme sensitieve ondernemers [Epic Fail TV] 3 redenen waarom je video’s niet perfect mogen zijn [Epic Fail TV] 7 contacten nodig voor iemand klant wordt, ben ik dan niet te opdringerig [Epic Fail TV] Netwerken voor dummies in 3 stappen [Epic Fail TV] Hoe je de prijs vraagt die je dienst écht waard is [Epic Fail TV] Over die keer dat ik mijn laptop uit het raam wou gooien [Epic Fail TV] Wat ik haat aan ondernemen [Artikel] De 5 grootste misverstanden over het kiezen van een doelgroep voor je bedrijf [Artikel] Ik stop ermee, er zijn al genoeg ondernemerscoaches! [Epic Fail TV] Praat ik echt zo overdreven? [Epic Fail TV] Zo blij was ik met mijn eerste klant (not!) [Epic Fail TV] Ik vluchtte weg op de Unizo-beurs [Artikel] Wat een bange kat me leerde over ondernemen [Artikel] Dààrom kunnen er nooit teveel coaches zijn (dit geldt ook voor jóuw vakgebied!) [Artikel] Dit is de reden waarom ik zeg: “Als ik kan ondernemen, kan jij dat ook!” [Artikel] Ik vraag je: “Maak dàt verschil dat jij alleen kan maken. Nu méér dan ooit.” [Artikel] “Je mails zijn te commercieel!” [Artikel] De 5 manieren waarop gedachtenlezen de groei van je bedrijf belemmert [Artikel] Eerst was ik een coach, maar wat er toen gebeurde...
mail_outline ann@althea-coaching.be

Privacy

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x