28 februari 2019
Een raadsel: wat is de gelijkenis tussen Instagram, designmeubelwinkels en shampoo?
De illusie die ons voorgespiegeld wordt.
Instagram spiegelt ons voor dat ons leven perfect kan zijn.
Dat andermans leven, haar, lijf, huis perfect is, en dat wij ook zo kunnen zijn.
Dat als we een perfect lijf, een perfect huis, een perfect ontbijt hebben, dat we dan nooit meer gaan struggelen. Eindelijk goed genoeg gaan zijn. Eindelijk waardering gaan krijgen.
Designmeubelwinkels doen voor mij hetzelfde.
En, versta me niet verkeerd, ik hou van designmeubelwinkels.
Maar is het je al opgevallen dat elke winkel er nét hetzelfde uit ziet?
Allemaal van die stoelen met die uitstaande pootjes. Allemaal van die lampen en mandjes in roségoud metaal.
We kopen de illusie dat, als ons huis er zo uitziet, ons leven ook zo zal zijn. Geen rommel meer. Geen conflicten meer. Geen gestress meer. Alleen een eindeloos tot rust komen in een perfect gestylde omgeving.
En dan nog de shampoo.
L’Oreal, want ik ben het waard.
Als ik mijn haar was met de shampoo van L’Oreal verandert mijn sprietig bosje haar in weelderige lokken, zoals die van het model op de verpakking.
Maar er is veel meer dan dat.
We kopen ook de illusie dat we even knap en aantrekkelijk gaan zijn, populair en zonder problemen.
Ik kwam vorige week tot dit besef: ik hou van perfect gestylde Instagram-foto’s.
Ik hou van stoelen met uitstaande pootjes in zachte pastels.
Ik hou van weelderige lokken.
Maar ik héb geen perfect gestylde foto’s (op Instagram of elders).
Ik heb geen stoelen met uitstaande pootjes.
Ik heb geen weelderige lokken.
Mijn leven is super-imperfect.
Kattenharen op de grond.
Hotdogs in plaats van een gezonde maaltijd.
In het weekend in mijn bed netflixen in plaats van een jaloers makend uitstapje met vrienden.
Mijn ondernemers-bestaan is ook super-imperfect.
Regelmatige twijfel aan mezelf (inclusief hysterische ‘is dit het wel waard??’ momenten).
Schrik als ik een afspraak met mijn coach heb want ik vind haar geweldig maar wat ga ik deze keer weer moeten doen??
Teleurstelling als een potentiële klant neen zegt.
En juist door mijn imperfectie worstel ik soms met marketing.
Niet mijn nieuwsbrieven, niet mijn video’s, niet netwerken, niet mijn Facebookposts.
Die schrijf ik als mijn imperfecte zelf.
Maar advertenties.
Daar loop ik soms tegenaan.
Dan is er iets in mij dat dénkt ‘ik moet me nu ook perfect voordoen’.
Want iedereen koopt L’Oreal shampoo, in een mooie verpakking, met de valse beloftes en de illusies erbij.
Alleen, ik bén geen L’Oreal shampoo.
Ik ben shampoo in een lelijke verpakking. Zo’n witte fles met amper wat letters op. (en neen, ik denk niet dat ik letterlijk lelijk ben, no worries :-P )
Goeie shampoo, hele goeie shampoo. Zorgt ervoor dat de hoofdhuid helemaal herstelt. Dat je haarwortel terug in evenwicht komt.
Maar, dat duurt wel een paar weken. Een paar weken dat je moet doorbijten.
Een paar weken dat je denkt ‘het wordt alleen maar erger, mijn haar zíét er niet uit en de shampoo prikt nog enorm ook’!
Maar als je doorzet merk je na een paar weken echt verbetering. Je haar wordt gezonder (neen, geen weelderige bos krullen maar dat kan ook niet met het steile haar dat je geërfd hebt), maar echt gezond.
Zo’n shampoo die geen valse beloftes doet dus maar wél werkt. Zo’n soort shampoo ben ik.
En weet je: het is niet dat ik ook niet zo’n flashy verpakking zou KUNNEN hebben. Het is niet dat ik ook niet zo’n gestylde foto’s en video’s en Facebookadvertenties zou kunnen hebben. Het is niet dat ik mijn teksten niet zou KUNNEN schrijven vanuit valse hoop.
Het is dat ik het NIET WIL.
Omdat het zou wringen met waar ik voor sta.
Omdat ik eerlijk wil zijn. Sterke beloftes, ja. Valse beloften en illusies, neen.
Omdat valse beloftes werken op korte termijn maar níét op lange termijn.
Welk soort shampoo ben jij?
Ben jij ook zo’n shampoo die keigoed werkt maar die het niet van zijn verpakking en zijn valse beloftes moet hebben.
Dan is er iets belangrijk om weten.
Ja, je hebt jouw plek op de markt.
Maar je zal wat meer werk hebben om bekend te geraken. Je moet wat meer werk doen zodat mensen door de verpakking heen kijken. Je moet wat meer staaltjes weggeven, mensen overtuigen om het eens een paar weken te proberen.
En er zal nooit een megamassa achter je aan lopen. Want mensen (vele mensen, niet allemaal) geloven graag in illusies. Je zal dus niet voor iedereen zijn. En dat is helemaal oké. (En: je hebt geen megamassa nodig om echt góéd te verdienen met je bedrijf!)
Als jij jezelf blijft, juist helemaal echt, trouw aan jezelf dan word je aantrekkelijk voor die mensen die juist helemaal bij je passen. Die zelfs ambassadeurs gaan worden. Die overal gaan verder vertellen HOE GOED je shampoo is.
Juist dan heb je impact op de wereld, maak je een echt verschil.
Juist dan kan je mensen echt raken, inspireren, in beweging brengen.
Niet vanuit valse hoop of illusies, maar vanuit wat er echt is, vanuit echte gevoelens, pijn en verlangens.
Wat raakt dit artikel in jou? Ik lees het heel graag, dus stuur gerust je reactie naar me door op
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x