19 maart 2020
Resilience is knowing that you are the only one
that has the power and the responsibility
to pick yourself up.
~ Mary Holloway ~
Ik moet eerlijk zeggen: ik heb toch iets langer gedaan over mijn nieuwsbrief deze keer.
Ja, ik ben volop aan het werk maar de voortdurende nieuwsberichten gecombineerd met de verhuis (hopelijk) en een flink zootje gremlins zorgden voor wat afleiding.
Zal ik nog wel nieuwe klanten krijgen dit jaar? Niemand gaat nog willen investeren in zijn bedrijf nu!
Ga ik mijn rekeningen nog wel kunnen betalen?
Hoe lang ga ik geen workshops kunnen doen?
Wat als niemand meer ondernemer gaat worden?
AAAAAAAHHHHHHHHH!!!!!!!
Weet je, ik ben níét van de spirituele valse hoop.
Mij zal je dus niet horen zeggen dat door dit virus opééns álles ánders zal worden, dat iedereen nu radicaal zijn leven zal veranderen en dat dit alleen maar goede dingen zal brengen.
De dingen worden alleen maar anders als wij ze anders maken en dat gaat stapje per stapje.
En daarom zijn er een aantal dingen die je nu kan doen.
Wees mild voor jezelf
Als je een emotie voelt niet in verhouding tot de situatie in het hier en nu, dan is dat een teken dat er iets ouds wakker gemaakt werd. Een oude pijn, een oud tekort dat aangeraakt wordt.
Besef dat wat je nu voelt, niet alleen om het hier en nu gaat. Deze situatie is zo uitzonderlijk dat dit bij iederéén angst triggert.
Angst voor tekort, angst om dood te gaan, angst om alleen te zijn, om teruggeworpen te worden op jezelf.
Herken en erken dat er iets in jou is dat geraakt wordt.
Waarom schrijf ik ‘iets in jou’?
Níét om je angst of je ongerustheid weg te duwen of kleiner te maken, maar om te kunnen voelen dat er nog méér is dan alleen die angst of ongerustheid.
En weet dat iedereen anders omgaat met die angst. Wees dus mild voor jezelf en voor anderen.
Veerkracht ontwikkelen
Juist in dit soort tijden van crisis kunnen we veerkracht kunnen ontwikkelen.
Kunnen we ervaren dat we sterker zijn dan we denken, dat we meer kunnen dan we denken, dat we meer kunnen (ver)dragen dan we denken.
Om een voorbeeld te geven van mezelf: een paar maanden geleden dacht ik ‘als ik de verhuis maar doorgeraak’.
Nu denk ik: ‘wow, als ik de verhuis doorgeraak in deze tijden waarbij er elke dag zoveel verandert, dan is er nog wel meer waar ik doorgeraak.’
Ik bedoel dat níét minimaliserend. Ik bedoel niet dat je blij moet zijn dat dit allemaal gebeurt. Ik ben er zelf ook niet blij mee. Ik ben niet zo iemand die direct denkt ‘oh, hier gaan weer kansen uitkomen, ik zie ze al, ik zie 18736 nieuwe opties, let’s go!!!’
Maar als er iets gebeurt en we MOETEN erdoor, en dat is met deze crisis zo, kunnen we wel ontdekken dat we meer kunnen dan we dachten. Zoals spieren die juist sterker worden door te trainen.
Voel goed wat voor jou nu klopt
Wees mild voor jezelf en doe wat voor jou klopt.
Ik zie bijvoorbeeld op Facebook allemaal acties verschijnen om mensen samen te brengen: samen zingen, Facebookgroepen om elkaar te ondersteunen enzovoort.
Ik vind dat super en dacht efkens ‘oei, moet ik dat dan ook niet doen? Wat is er mis met mij dat ik al dat soort initiatieven niet neem?’
Tot ik besefte: ‘Ann, je bent geen samenbrengen en groepentrekker, ook niet in normale tijden. Je hoeft dat ook nu niet te doen. Jij mag gewoon je teksten blijven delen, benoemen wat dit met ons doet en zo een beetje troost zijn voor mensen.’
Ik zie ook heel veel initiatieven van andere ondernemers die vanalles gratis aanbieden en ik dacht ‘oei, moet ik dat ook niet doen, en dan wel nu, anders mis ik de boot?’
Tot ik besefte: ‘Ann, ten eerste moet jij iets altijd eerst wat laten bezinken en ten tweede JE ZIT MIDDEN IN EEN VERHUIS. Verhuis nu eerst maar en dan zien we volgende week wel verder.’
Actie nu
Het is en blijft één van mijn lievelingsmotto’s: action cures fear.
Ja, het gaat er om om goed voor jezelf te zorgen en mild te zijn, maar je hebt ook een bedrijf te runnen.
Wat kan jij nu doen om goed voor jezelf én voor je bedrijf te zorgen?
Dat helpt niet alleen je bedrijf vooruit, maar je zorgt er ook voor dat je je aandacht richt op datgene waar je goed in bent, op de bijdrage die jij kan leveren, je missie.
Met andere woorden: je bedrijf kan nu ook gewoon een superpositieve afleiding zijn van al het nieuws dat op ons afkomt.
Stel je dus de vraag: waarmee kan ik mijn klanten en potentiële klanten nu helpen, met welke specifieke vragen worstelen ze nu?
Denk niet dat omdat het land nu platligt, dat alle problemen ook al die weken gaan platliggen, integendeel!
Ouders lopen nog steeds tegen dingen aan in de opvoeding (nu zelfs nog méér, nu de kinderen thuis zijn), we willen nog altijd gezond eten (en hoe dóé je dat, als je een uur moet aanschuiven voor de winkel) en de samenwerking binnen teams is niet ineens op wonderbaarlijke wijze in orde (juist níét, nu iedereen apart thuis zit).
Jouw klanten hebben je nog steeds nodig, dus vraag hen wat je voor hen kan doen nu.
En dus vraag ik het ook aan jou:
Waar heb jij nu nood aan op ondernemersvlak? Wat kan jou nu helpen? Wat zijn jouw vragen nu?
Ik lees het graag!
Ik ga namelijk eerst (hopelijk) nog verhuizen dit weekend, maar volgende week ga ik weer kijken hoe ik jullie hierbij kan ondersteunen.
Dus mail me vooral op ann@althea-coaching.be, en ik lees dit zodra mijn internetaansluiting in orde is. ;-)
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x