5 maart 2020
Find your own voice & use it/
use your own voice & find it.
~ Jayne Cortez ~
Marketing is niet de favoriete bezigheid van veel coaches, trainers, therapeuten en consultants.
Laat mij maar met de inhoud bezig zijn, hoor ik vaak.
Herkenbaar?
Dan maar uitbesteden, heel dat marketinggedoe?
Ja en neen.
Jouw stem, jouw boodschap
Het eerste wat ik hierover wil zeggen is dat voor mij marketing OOK is: met de inhoud bezig zijn.
Wat ik vandaag typ in deze nieuwsbrief, dat zou ik letterlijk kunnen antwoorden (en heb ik ook al vaak geantwoord) als een klant mij deze vraag zou stellen.
Ik doe niks anders in mijn marketing dan ik doe in het werken met mijn klanten.
Blinde vlekken blootleggen.
Antwoorden op vragen.
Confronteren met onaangename doch noodzakelijke waarheden.
Een stok achter de deur zijn.
Voor mij voelt het dus helemaal niet zo anders of ik een gratis webinar doe als promotiemiddel, of een webinar voor klanten die in een jaartraject zitten.
Ik voel in beide gevallen: ik ben bezig met mijn missie.
Ik geef in beide gevallen alles wat ik heb (qua energie en qua kennis).
Ik amuseer me in beide gevallen. ;-)
Het grote verschil is natuurlijk dat ik bij marketing niet persoonlijk met iemand meekijk. Dat ik de kennis die ik doorgeef, hoe praktisch ook, nog niet ga helpen toepassen op iemands individuele situatie.
Maar het voelt voor mij dus helemaal niet anders!
Want marketing is níét alleen maar je aanbod promoten. Marketing is níét steeds maar weer herhalen dat er een workshop aankomt.
Marketing is een band opbouwen met je mensen. En of die mensen nu al betaald hebben of niet, het zal me worst wezen.
En omdat marketing het opbouwen van een band is, kan je dat gedeelte van je bedrijf dus niet zomaar uitbesteden.
De boodschap moet van jou komen en door jou komen.
We moeten jouw stem horen (of lezen).
Dán kunnen we jou gaan vertrouwen.
En hoe kan je het verwoorden van je boodschap uitbesteden, als je zelf nog geen idee hebt wat je boodschap precies is?
Hoe kan je je stem uitbesteden als je je eigen stem nog niet ontdekt hebt?
En ja, dat is dus heel anders als je een dienst verkoopt dan als je een product verkoopt.
En het is nog eens anders als die dienst zo’n fundamentele transformatie vereist als bij ons soort werk.
Ik wil jou lezen en je tegelijk in mijn hoofd horen praten.
Ik wil jou horen praten en vóélen dat je meent wat je zegt.
Ik wil voelen dat je oprecht bent, dat je niet gewoon zomaar wat zegt, maar dat je de boodschap verwoordt die door jou naar buiten wil stromen.
Nu niet panikeren, dat is een leerproces. Het is niet dat alles vanaf de eerste nieuwsbrief perfect moet kloppen (alles is een kladversie, weet je nog? ,-) )
Maar dat proces, dat ontdekken van je eigen stem en je eigen boodschap, dat heb je zelf te doen.
Dat kan iemand níét van je overnemen. Dat heb je te leren door te praten en te schrijven, met vallen en opstaan.
De strategische kant van je marketing
Wat zijn je doelen dit jaar, deze maand, deze week? Dat kan je ook niet uitbesteden.
Jij bent de CEO die de richting bepaalt.
Je marketing is gericht op het bereiken van je doelen dus die koppeling kan je ook niet uitbesteden.
Als ik bijvoorbeeld weet dat ik in een maand 5 online programma’s wil verkopen, dan is mijn marketing daarop gericht.
Dan geef ik bijvoorbeeld een webinar dat aansluit op dat traject. En vertel ik in mijn nieuwsbrief en Facebookposts over de thema’s waarin ik in het webinar dieper op ga ingaan.
Als wagonnetjes die allemaal op elkaar volgen
Die strategie denk jij uit (al dan niet samen met je ondernemerscoach) en vanuit die strategie kan je kijken ‘wie kan mij bij de uitvoering hiervan helpen?’
Jij bent diegene die je klant echt kent
Het kennen van je klant is ook iets dat je niet kan uitbesteden. Jij kent je klant het beste (en als dat nog niet zo is, is dat je belangrijkste taak nu).
Waar ligt je klant écht wakker van?
Wat heeft je klant écht nodig?
Waar verlangt je klant écht naar?
En neen, niet in fluffy algemene bewoordingen zoals ‘in je kracht staan’ en ‘de beste versie van jezelf worden’ want dat zijn clichés.
Wat zijn letterlijk de woorden die jouw klant gebruikt?
Dat heb jij te onderzoeken.
Nu, wat kan je zeker wél uitbesteden?
De technische kant van marketing.
Denk aan het inplannen van berichten op social media bijvoorbeeld, het versturen van je nieuwsbrief, het zoeken van foto’s bij je teksten, het aanmaken van je advertenties (eens je daar aan toe bent).
Het herschrijven van je teksten eens jij de basis gezet hebt (maar let op en denk aan wat ik zei: ik wil jouw stem horen).
En ja, ik vond het moeilijk om deze nieuwsbrief te schrijven. Omdat ik copywriters niet wil schofferen.
Maar weet je, je kan de ALLERBESTE teksten hebben die er bestaan, je kan een website hebben die het ALLERHOOGST scoort in google, maar met ons soort werk is er iets nog véél belangrijker:
dat we voelen wie jij bent, wat jij te zeggen hebt in de wereld en hoe jij ons daardoor kan helpen.
En dan maakt een taalfout (of twee) niet uit.
Dan maakt het niet uit dat ik tig van mijn zinnen met “en” begin.
Dan maakt het niet uit dat ik mijn teksten aan de lange kant zijn. ;-)
Want dan ontstaat via je marketing een band met je lezers. En dáár gaat het om.
Wat is het belangrijkste inzicht dat jij meeneemt uit deze nieuwsbrief?
Ik lees je reactie heel graag via ann@althea-coaching.be!
Ann
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x