9 februari 2023
Learn from everyone,
follow no one.
~ Buddha
11.000 mensen in een immense hal.
Iedereen staat te springen en te dansen, de helft ervan staat zelfs bovenop zijn stoel.
Ik niet. Ik zit neer. Ik doe een experiment.
Ik zit en ik blijf zitten.
Ik voel hoe moeilijk dat is terwijl 11.000 mensen rechtstaan.
Er is niemand die naar me kijkt. Er is niemand die zegt “komaan Ann, doe nekeer mee!!”
En toch is het supermoeilijk om te blijven zitten. Maar ik hou vol.
Het is juni 2007 en ik ben op een event bij Tony Robbins, ja, diegene uit de Netflix documentaire “I am not your guru”.
We hebben daar ook over hete kolen gelopen (ja, letterlijk en neen, je moet daar niet in een bepaalde trance voor zijn, het is pure wetenschap dat je niet verbrandt als je aan een normaal tempo over hete kolen stapt).
Een paar maanden na dat event geef ik, met een uitspraak van Tony in het achterhoofd, mijn ontslag. (Die uitspraak was trouwens: “Mensen veranderen om twee redenen: als ze hun huidige situatie zo beu zijn dat ze voelen, dit kan ik geen dag langer verdragen. Of als ze zo verlangen naar hun gewenste situatie, dat ze voelen, ik kan geen dag langer zonder” en ja bij mij was het geen dag langer verdragen waar je bent)
Maar dat over hete kolen lopen en dat ontslag dat is niet wat me het meest is bijgebleven van dat event.
Wat me het meest is bijgebleven na al die jaren is mijn experiment. Wat me het meest bijgebleven is, is hoe moeilijk het was om tussen 11.000 springende en dansende mensen te blijven zitten.
Hoe moeilijk het was om mijn eigen keuze te maken en daarbij te blijven, zelfs al ging het maar om iets onnozel als blijven zitten op een stoel.
Bij mijn ondernemerscoach Selma leerde ik dat er verschillende ondernemersprofielen zijn.
Ik herken mezelf vooral in het profiel van de empowermentor.
De empowermentor zegt: ik ga jou helpen dit te doen op jouw manier.
Zo kijk ik naar ondernemen.
Er zijn principes en werkzame strategieën (bv. dat marketing gaat om de opbouw van vertrouwen, dat vertrouwen opbouwen tijd vraagt, hoe je iemand kan helpen een voor hem of haar kloppende beslissing te nemen). Die principes vormen de onderstroom.
Als je de principes snapt, dan kan je die gaan toepassen zoals ze bij jou passen, zoals ze bij je vakgebied passen en zoals ze passen bij de mensen met wie wil werken.
Als je de principes niet kent, dan kan je misschien wel de acties van iemand anders kopiëren, maar die acties zullen daarom niet noodzakelijk bij jou passen, en omdat je de onderliggende principes niet kent, kan je de acties niet aanpassen.
Ik moet dan altijd denken aan wiskunde. Ik heb nooit gesnapt wat afgeleiden en integralen eigenlijk waren. En nu nog altijd niet eigenlijk.
Wat ik dus deed in 1ste en 2de kan was de stappenplannen van de oefeningen erbij nemen, kijken op welk stappenplan de oefening het meeste leek, en dat stappenplan paste ik dan toe. Puur papegaaienwerk. Geen idéé wat ik eigenlijk aan het doen was.
Ik had zowel in 1ste als in 2de kan een 18 op 20 voor wiskunde. Joepie, kan je dan denken. Ja, dat dacht ik natuurlijk ook toen.
Maar ik heb NOOIT iets gesnapt van die wiskunde en dus kon ik die principes en methodes ook nooit gebruiken toen we die nodig hadden (ah ja, want we leerden wiskunde als een middel, om later te kunnen gebruiken in andere vakken, niet als doel op zich, om hoge punten te halen).
Zoals ik dus schreef, ik herkende me vooral in het profiel van de empowermentor.
Maar er was uit alle ondernemersprofielen nog een profiel dat me triggerde, namelijk dat van de goeroe.
In het model dat Selma gebruikt, is iemand met een goeroeprofiel niet noodzakelijk iemand die in witte gewaden met honderden volgelingen mantra’s zit te zingen (of iemand die in een hal met 11.000 mensen iedereen op de stoelen krijgt).
Wat wel typisch is aan de ondernemersgoeroe, is dat die vertrekt vanuit het uitgangspunt: er is 1 oplossing voor jouw probleem en die ga ik jou leren.
En uit dat axioma (zo zijn we toch weer bij de wiskunde :-P ) volgen 2 gevolgen.
Eerste gevolg: als je doet wat ik zeg, heb je succes.
Tweede gevolg: als je geen succes hebt, is het omdat je niet gedaan hebt wat ik je geleerd hebt.
Toen ik over dat profiel hoorde, zag ik dat een aantal van mijn vorige coaches typische goeroes waren (en nog zijn).
En neen, ik schrijf dit niét om kritiek te geven, want ik heb van elk van hen su-per-veel geleerd.
Maar ik zie ook de verwarring die een goeroecoach (of het nu een ondernemersgoeroecoach of een anderssoortige goeroecoach is) kan veroorzaken.
En ja, ik vind het moeilijk om dit op te schrijven, omdat ik het gevoel heb hierdoor mensen af te vallen. Maar tegelijk vind ik het belangrijk om deze mogelijke verwarring te benoemen.
Doordat een goeroe de boodschap brengt ‘er is 1 oplossing voor jouw probleem’, wordt in mijn ogen de oplossing te eenvoudig voorgesteld.
De illusie van de eenvoud. De illusie van ‘als je maar doet wat ik zeg, komt het in orde.’
De problemen waar wij mensen bij helpen, zijn complex. Er bestaan geen quick fixes.
En neen, ik zelf vind ondernemen en de bijbehorende ondernemersvaardigheden niet zo complex als integralen en afgeleiden maar alle gremlins die er mee gepaard gaan en dus het bijbehorende gremlinmanagement dat is echt wel een complexe vaardigheid, die we niet in 1 week, 1 maand of 1 jaar volledig onder de knie krijgen.
Ik ben me er heel erg van bewust dat mijn eigen oordeel in deze nieuwsbrief zit.
Ik ben me er heel erg van bewust dat een deel van mij ook graag zou willen geloven in die illusies (maar het niet meer kan).
Ik ben me er heel erg van bewust dat een deel van mij ook heeeeeel graag één eenvoudige voor iedereen geldende oplossing zou willen kunnen verkopen (maar ik weet dat het niet zo werkt).
Een deel van mij is echt jaloers (en soms nog héééél erg jaloers) op hoe klanten kunnen opkijken naar hun goeroecoach en gewoon doen wat hij/zij zegt.
Want bij mij is het anders.
Ik kan geen pasklare antwoorden geven, want die zijn er niet.
Ik kan je niet garanderen dat je na X tijd Y euro omzet hebt, want dat heb ik niet in handen.
Ik kan je geen illusies beloven, want we gaan juist recht naar de pijn, door de pijn en daardoor, daarna wordt het mooi. Echt mooi. Maar alleen omdat we eerst alle illusies gaan doorprikken. En dat doet zeer. Daar willen we het liefste van weg.
Ik ben niet diegene naar wie mijn klanten opkijken. Want ik weet het vaak zelf (nog) niet.
Onlangs was daar zo’n prachtig voorbeeld van.
Een klant vertelde me over een opleiding die ze gevolgd had, waarbij op het einde van de dag iedereen applaudisseerde voor de (goeroe)trainer.
Ik gaf rond die periode ook een livedag. Echt een goeie dag, al zeg ik het zelf.
Op het einde van de dag deden we een rondje ‘wat neem je zeker mee van vandaag’, niet als bevestiging voor mijn ego, maar omdat we inzichten bewust gemaakt hadden die weer zouden wegzakken in het onbewuste als we ze niet expliciet zouden vasthouden.
En na dat rondje, neen, geen applaus, maar een klant die zei: “En jij Ann, wat heb jij vooral geleerd vandaag?”
Ik was zo blij met die vraag want dat is hoe ik met mijn klanten wil werken.
Ik wil hen zoals de naam empowermentor het ook zegt letterlijk empoweren.
“Als ik het kan, kunnen jullie het ook!” Dat zeg ik 100 keer op een week (ok ietske minder) en ik voel dat ook elke keer tot in de toppen van mijn tenen.
Ik heb geen klanten die naar me opkijken, ik heb klanten die met me samenwerken. Daarom klopte die vraag ook zo: “Ann, wat heb jij geleerd vandaag?”
Elke dag opnieuw breng ik mijn eigen leerprocessen in als voorbeelden.
Niet alleen achteraf, als dat specifieke leerproces achter de rug is, maar ook op het moment zelf.
Bijvoorbeeld tijdens die livedag in kwestie, toen ik ’s ochtends opstond met een ontstoken oog, waar door buitenstaanders niks van te zien was, maar dat mij wel enorm triggerde in een overtuiging van ‘ik mag mijn zwakheden niet tonen, da’s gevaarlijk’.
Ik kies er dan heel bewust voor om dat soort dingen live in te zetten als demo voor de processen van mijn klanten.
En dat zijn leerprocessen voor gevorderden. Ik zeg dat niet om op te scheppen over mezelf maar om jou daarvan bewust te maken, als jij ook je klanten meeneemt in zulke complexe processen.
Als je als goeroe je klanten meeneemt in een eenduidige weg van A naar Z (die als de enige juiste weg wordt voorgesteld) is dat veel simpeler.
Anderzijds mag je ook beseffen dat niet elke deelnemer of klant kan zien dat je je eigen processen inbrengt.
Het vraagt een gevorderd leerproces van een deelnemer zelf om het onderscheid te maken tussen ‘deze trainer kan dit nog niet, amai seg, die zou hier beter nog geen training over geven, dit is incompetentie’ en ‘deze trainer kan dit nog niet én zet dit leerproces live in als voorbeeld voor onze leerprocessen’.
Het is dus super belangrijk dat je de juiste klanten aantrekt, namelijk die klanten die met jou willen en kunnen meegaan in de complexiteit.
En belangrijk dus dat je ook al in je marketing durft diep gaan.
Ik bedoel daar niet mee dat al je teksten wetenschappelijk geverifiëerd moeten zijn. Ik bedoel daar ook niet mee dat al je nieuwsbrieven zo lang als die van mij moeten zijn.
Maar durf gewoon in je marketing ook in de complexiteit te gaan, zoals ik doe in deze nieuwsbrief.
De klanten die echt bij je passen, zullen juist daardoor herkennen dat ze bij jou moeten zijn.
En wat ik dus pas onlangs ten volle besefte, is dat we dat complexe leerproces mogen, zelfs moeten benoemen.
Dat we mogen benoemen wat we doen: kijk, ik zet nu mijn eigen leerproces in als voorbeeld. Maak dat expliciet.
Je klanten leren dan nog meer én ze zullen je competentie nog meer waarderen.
Neen dat is niet belangrijk omdat jij of ik op een piëdestal willen gezet worden.
Maar onze competentie moet gezien worden. Het is de enige manier waarop we een verschil kunnen maken in de wereld.
Wij zullen nooit gezien worden voor de snelle oplossingen, want die bieden we niet.
We zullen nooit gezien worden voor de makkelijke oplossingen, want die zijn er niet.
We zullen nooit gezien worden voor de illusies die we voorspiegelen, want die doorprikken we juist.
En die complexe weg, jouw eigen weg gaan, da’s niet altijd even makkelijk. Zoals op een stoel blijven zitten als 11.000 mensen staan te springen ook niet makkelijk is.
Maar als wij een verschil willen maken, dan moeten de mensen die bij ons passen en met ons willen werken in alle complexiteit, ons herkennen.
Toon jezelf dan in al die complexiteit én durf te gaan voor je competentie daarin.
Want, dit zeg ik ook vaak (ook geen 100 keer per week maar ’t scheelt niet veel): de wereld heeft je nodig.
Ann
P.S Wil je samen met mij bekijken of/hoe ik jou kan helpen bij het uitbouwen van je praktijk of bedrijf, helemaal zoals jezelf, in alle complexiteit?
Dan ben je van harte welkom voor een gratis verkennend gesprek.
Tijdens dit gesprek van ong. 45 minuten (online via zoom) onderzoeken we samen wat precies jouw vraag/nood is op dit moment, wat je belangrijkste worstelingen zijn bij het uitbouwen van je bedrijf of praktijk en hoe ik jou daarbij kan helpen.
Ik geef aan hoe ik jou het beste kan helpen (als dat effectief het geval is, anders verwijs ik je met veel plezier door) en natuurlijk kan je na het gesprek alle tijd nemen die je nodig hebt om hierover een beslissing te nemen.
Voor wie is dit gratis gesprek bedoeld?
Gesprek plannen?
Stuur me even een mailtje op ann@althea-coaching.be en ik stuur je binnen 2 werkdagen een uitnodiging om de afspraak in te plannen en een link naar een voorbereidende vragenlijst (zo bereiden we ons allebei goed voor op het gesprek).
Heel graag tot binnenkort!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x