22 maart 2018
Ik neem jullie even mee naar de beginjaren van mijn bedrijf.
Toen de dieren nog spraken en ik nog geloofde in ondernemers-sprookjes.
Eén van de sprookjes die ik het allerliefste hoorde, ging als volgt:
“Er was eens, lang geleden, in de mooie stad Leuven, een coach die een website online zette en de klanten stroomden als vanzelf overvloedig toe.”
Ondertussen zijn we meer dan 10 jaar (verder) wijzer en geloof ik niet meer in ondernemers-sprookjes.
Maar ik hoor ze nog wel vaak vertellen!
Daarom weerleg ik vandaag speciaal voor jullie de 3 meest vertelde marketing-sprookjes.
(Sorry voor de teleurstelling. Maar de Grote Boze Wolf bestaat ook niet echt. Dat valt dan weer mee.)
Sprookje 1: Marketing is alleen nodig in de beginfase van je bedrijf.
Marketing is alleen nodig de eerste jaren dat je een bedrijf hebt, daarna ben je zó bekend dat je genoeg klanten krijgt door mond-aan-mond reclame alleen.
Ik moet je ontgoochelen: marketing is en blijft één van de 5 basispijlers van een succesvol bedrijf.
Kijk maar eens naar grote merken zoals Coca-Cola, L’Oréal, Hello Fresh én de hoeveelheid reclame die zij op ons af sturen.
Natuurlijk zullen er in de loop van de tijd méér klanten komen via mond-aan-mond reclame maar ook dan blijft marketing ontzettend belangrijk.
Marketing-sprookje 2: Marketing gaat om je aanbod.
Marketing is mensen laten weten wat je aanbod is, welke workshops je organiseert, op welke data je trainingen weer starten, hoeveel ze kosten en dan gaan mensen zich automatisch aanmelden.
Nope, nope en nog eens nope.
Bij marketing heb je 4 doelen:
- Je wil je klant bewust maken van zijn probleem en de gevolgen daarvan, de oplossing die mogelijk is én welke stappen daarvoor nodig zijn (hierdoor toon je je expertise);
- Je wil vertrouwen opbouwen, jezelf laten zien, zodat je potentiële klant al een klik met je voelt lang voor jullie elkaar in real life spreken;
- Je wil de redenen waarom klanten vaak neen zeggen tegen je aanbod benoemen, misverstanden weerleggen en innerlijke saboteurs ontmantelen;
- En pas dan ga je potentiële klant uitnodigen voor een volgende actie (contact opnemen met jou voor een verkennend gesprek, aanmelden voor een workshop, enz.).
Als je enkel naar buiten komt als je iets te verkopen hebt, dan ervaren mensen je als opdringerig.
Marketing is juist enorm veel waarde bieden, mensen laten zien dat je hen echt kan helpen, vertrouwen opbouwen.
En ja, het hoort er ook echt bij om dan een concreet aanbod te doen.
Maar niet op dag 1. Dat zou zijn als iemand ten huwelijk vragen op de eerste date. Hoe aantrekkelijk en leuk de ander je dan ook vindt, hij/zij zal naar alle waarschijnlijkheid afknappen op je te snelle tempo.
Marketing-sprookje 3: Marketing werkt direct.
Je stuurt een nieuwsbrief uit en 5 minuten later: 5 nieuwe klanten.
Je maakt een facebookpost en ping: onmiddellijk reactie van een potentiële klant.
Neen, niet alle marketing werkt direct.
Je hebt de directe vormen (zoals iemand opbellen en gaan netwerken) en je hebt de vormen die langer tijd nodig hebben (zoals je nieuwsbrief en social media).
Vrijdag sprak ik iemand die al ZEVEN jaar op mijn mailinglijst bleek te staan. Al zeven jaar kreeg ze mijn wekelijkse mails en nu is ze klant geworden.
Marketing is zaaien. Niet alle zaadjes schieten wortel, en niet alle planten groeien even snel.
En juist daarom is het belangrijk dat je de juiste acties doet, op het juiste moment. Geen standaardacties, maar acties die passen bij je klanten én bij jou.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x